Baby Hello Kitty

♥ Att tänka på sig själv

Jag fick ett mail , som gav mig en tankeställare.
Tyckte att det passade väldigt bra in på mig själv , och jag känner ibland
att det kanske skulle vara bra om jag kunde säga nej nångång.
Jag ställer ofta upp för alla andra, och förväntar mig inget tbx. Men ibland känns det som
att andra utnyttjar det , för att dem vet att jag har svårt att säga nej.
Jag känner att jag skulle behöva en pause, bara vara själv och fundera på vad det är
jag egentligen vill . För ibland blir jag bara så trött på allt, som det är nu !!
Så här stod det i mailet :

Vi är många som är väldigt duktiga på att tänka på alla andra, på att ta hand om våra familjer och vänner, på att ställa upp och fixa och alltid säga ja, även när både kroppen och hjärnan skriker åt oss att säga nej. Och visst är det en fin egenskap, att vilja andra människors bästa. Det kan också ge en härlig känsla av bekräftelse och självförtroende när man hjälper andra och känner sig behövd.

Ibland kan det ändå bli för mycket, det kan vara jobbigt att alltid vara den som ställer upp för alla andra, när man själv egentligen skulle behöva pausa och vara den som blir omhändertagen ett tag. Det händer till och med att människor går in i väggen, bränner ut sig, eller som det egentligen heter, drabbas av utmattningsdepression. För att undvika att hamna där kan vi alla behöva stanna upp ibland och känna efter hur mycket vi egentligen vill göra och hur mycket vi egentligen orkar. Även om vi vill hjälpa alla våra nära och kära, och vara en lojal och hjälpsam arbetskamrat, så är vi inga supermänniskor och kan inte göra allting själva.

Det är förstås lättare sagt än gjort att plötsligt börja att vänligt men bestämt avböja att göra allting man tidigare ställt upp med. Det är lätt att falla in i gamla vanor, och ofta handlar det om att vi har grundantaganden och inre sanningar som handlar om att man blir älskad och accepterad om man ställer upp för andra. Då är det förstås väldigt skrämmande att testa att INTE ställa upp för en gångs skull. Övertygelsen att människor kommer att sluta tycka om oss då kan sitta oerhört djupt.

Ni ska få en liten tanke med er av mig idag: Man kan inte hälla från en tom bringare.

Tänk på det. Om ni tömmer ut allt ni har och blir fullständigt utmattade och inte längre kan ställa upp med allt ni ställt upp med fram till nu. Vad händer då? Kanske är det bättre att pausa ibland så att vi inte tömmer ut oss helt och hållet?

Vi är värda det bästa, och vi är värda bättre än att slita ut oss. Vi kan må bättre och vara bättre medmänniskor om vi lyssnar på vad våra kroppar och vårt inre säger till oss.

Jag önskar er en riktigt härlig helg !!



Ja så stod det, och kanske ska jag försöka tänka lite mera på mig själv
framöver , och vad jag vill ....inte bara vad alla andra vill !!!

Önskar alla underbara människor en härlig och fin fredag !!
♥ LOVE ♥

din dotter karolina

de är sant mamma du borde tänka mer på dig själv än på vad alla andra vill. ingen kommer tycka mindre om dig för att du säger nej till ngt du inte orkar osv.. dom som gör de är ju helt off isf. du är värd mer än guld mamma <3

2010-06-11 @ 11:48:25
 Namn    Kom ihåg mig?


 E-postadress (publiceras ej)


 URL/Bloggadress


 Kommentar